Co to jest dieta dysocjacyjna?

Wszystko o sposobach na dobre zdrowie, patentach na zachowanie odporności, dobrych lekarzach i aptekach. Zapraszamy do dyskusji.
DamianPór

Co to jest dieta dysocjacyjna?

Post autor: DamianPór »

Dieta zdysocjowana jest zasadniczo sprzeczna ze wszystkim, czego uczono nas na temat odżywiania przez ostatnie kilka dziesięcioleci. Opiera się na założeniu łączenia pokarmów, które polega na jedzeniu tylko określonych grup żywności (na przykład wszystkich skrobi lub wszystkich warzyw) podczas posiłku.

Zasadniczo na diecie zdysocjowanej zniechęca się do spożywania pełnowartościowych posiłków, które obejmują różne grupy żywności. Ten przewodnik obejmuje uzasadnienie diety zdysocjowanej oraz to, czy jest to opłacalna lub zdrowa opcja, aby spróbować.

Co mówią eksperci
„Zdyscyplinowana dieta sugeruje, że pokarmy zasadowe i kwaśne nie mogą być trawione razem, ale eksperci zgadzają się, że nie ma ku temu naukowego uzasadnienia. Spożywanie tylko jednej grupy produktów na raz i ograniczenie białka / tłuszczu zwiększa ryzyko niedoborów składników odżywczych i jest niezrównoważone. "

- Chrissy Carroll, RD, MPH

Opracowana przez dr. Williama Howarda Haya na początku XX wieku dieta dysocjacyjna nazywana jest również dietą Hay lub dietą dr Hay.

To metoda łączenia pokarmów polegająca na przygotowywaniu posiłków z produktów o podobnych właściwościach. W przypadku diety zdysocjowanej oznacza to łączenie pokarmów w oparciu o ich właściwości trawienne. To znaczy, czy żywność jest kwaśna, zasadowa czy obojętna.

Dr Hay uważał, że spożywanie wielu rodzajów pożywienia na jednym siedzeniu powoduje przepracowanie i spowolnienie układu pokarmowego, skutecznie spowalniając metabolizm i obciążając organy. Jego rozumowanie za tym stwierdzeniem koncentrowało się na fakcie, że organizm musi produkować i wydzielać różne enzymy trawienne dla pokarmów zasadowych i kwaśnych.

Jego badania doprowadziły go do ustalenia, że ​​organizm trawi pokarmy bogate w węglowodany w procesie alkalicznym, podczas gdy pokarmy bogate w białko wymagają procesu kwaśnego.

Dr Hay uważał również, że spożywanie wielu pokarmów na raz powoduje gromadzenie się toksyn, szczególnie zbyt dużo kwasu w płynach ustrojowych lub kwasicę. Zwolennicy diety twierdzą, że takie jedzenie daje więcej energii, satysfakcjonuje mniejsze porcje, pomaga schudnąć i utrzymuje układ pokarmowy w szczytowym trybie pracy.

Jednak za tą koncepcją nie ma wiele nauki, a z tego, jak mało jest badań, łączenie żywności nie wydaje się bardziej skuteczne niż ogólnie zdrowa dieta. 1

Jak to działa
Podstawową zasadą rządzącą dietą zdysocjowaną jest spożywanie tylko jednej grupy pokarmów naraz. Możesz przestrzegać tej zasady na różne sposoby:

Jedz tylko jedną grupę pokarmów na posiłek
Jedz tylko jedną grupę pokarmów dziennie
Jedz tylko jedną grupę żywności na porę dnia (podziel dzień na kawałki, w których trzymasz się określonych grup żywności)
Dieta zdysocjowana składa się z trzech grup pokarmów: białek, skrobi i pokarmów neutralnych. Możesz łączyć białka z neutralną żywnością i skrobię z neutralną żywnością, ale powinieneś unikać łączenia białek i skrobi.

Co zjeść
Zgodna żywność
Kwaśne owoce

Owoce kwaśne

Słodkie owoce

Melony

Warzywa nieskrobiowe

Warzywa skrobiowe

Węglowodany i skrobie

Białko zwierzęce

Białko roślinne

Tłuszcze

Wino czerwone, białe i cydr

Piwo i ale

Whisky i gin

Żywność niezgodna z wymaganiami
Rafinowane węglowodany

Żywność z dużą ilością dodatku cukru

Wędliny

Inna nadmiernie przetworzona żywność

Zgodna żywność
Kwaśne owoce: grejpfrut, pomarańcze, cytryny, limonki, ananasy, granaty, pomidory. Połącz z sub-kwaśnymi owocami, orzechami i nasionami. Nie łącz kwaśnych owoców ze słodkimi owocami lub innymi grupami żywności, z wyjątkiem pomidorów.

Owoce subkwasowe : jabłka, morele, jagody, winogrona, kiwi, mango, nektarynki, papaja, brzoskwinie, gruszki, śliwki, truskawki. Połącz z kwaśnymi owocami lub słodkimi owocami, ale nie z obydwoma jednocześnie. Możesz również łączyć subkwasowe owoce z orzechami i nasionami. Nie łącz z innymi grupami żywności.

Słodkie owoce: banany, kokos, daktyle, suszone owoce, suszone śliwki, rodzynki. Połącz z sub-kwaśnymi owocami, orzechami i nasionami. Nie łącz z kwaśnymi owocami lub innymi grupami żywności.

Melony: kantalupa, spadzi, arbuz. Jedz je samodzielnie, a nie w połączeniu z innymi grupami żywności.

Warzywa nieskrobiowe: szparagi, karczochy, fasolka szparagowa, buraki, brokuły, kapusta, kalafior, ogórek, bakłażan, czosnek, sałata, seler, marchew, cebula, pietruszka, papryka, rzepa, grzyby, cukinia. Połącz z białkami, tłuszczami, węglowodanami i skrobiami.

Warzywa bogate w skrobię: dynia, dynia, bataty, bataty, groszek. Połącz z nieskrobiowymi warzywami i tłuszczami. Nie łącz z białkami ani owocami.

Węglowodany i skrobie: Chleb, makaron, zboża, ziemniaki. Połącz z nieskrobiowymi warzywami i tłuszczami. Nie łącz z białkami ani owocami.

Białko pochodzenia zwierzęcego: mięso, drób, ryby, jaja, nabiał. Połącz z białkami roślinnymi, warzywami nieskrobiowymi. Nie łącz w jednym posiłku więcej niż jednego źródła białka. Nie łączyć ze skrobią lub owocami.

Białko roślinne: fasola, orzechy i nasiona, orzeszki ziemne, soja, produkty sojowe, tofu. Połącz z warzywami nieskrobiowymi. Nie łączyć ze skrobią lub owocami.

Tłuszcze: awokado, oliwki, kokos, masło, śmietana i oliwa, awokado, lniany, sezamowy i rzepakowy. Połącz z warzywami nieskrobiowymi, węglowodanami i skrobiami oraz białkiem. Nie łącz z owocami.

Czerwone wino, białe wino i cydr: Pij te napoje z posiłkiem na bazie białka (kwaśnym).

Whisky i gin: są uważane za napoje neutralne, więc możesz je spożywać z każdym posiłkiem.

Piwo i piwo: Pij do posiłku złożonego z węglowodanów (alkalicznych).

Żywność niezgodna z wymaganiami
Nic nie jest technicznie zabronione, ale dieta zachęca do unikania żywności nadmiernie przetworzonej i bogatej w cukier.

Zalecany czas
Zachęcamy do odczekania co najmniej czterech godzin przed spożyciem „niezgodnego” posiłku. Na przykład, jeśli jesz sałatkę owocową z kwaśnymi i sub-kwaśnymi owocami, powinieneś odczekać co najmniej cztery godziny przed spożyciem posiłku złożonego z kurczaka i gotowanych na parze warzyw nieskrobiowych. Poza tym czas zależy wyłącznie od Ciebie.

Jednak ze względu na zalecany okres karencji wiele osób przestrzegających diety zdysocjowanej ogranicza dzienne spożycie pokarmu do jednej grupy pokarmów. Na przykład, możesz zdecydować się jeść tylko owoce jednego dnia; warzywa białkowe i nieskrobiowe następnego dnia; i skrobiowe warzywa i węglowodany następnego dnia.

Zasoby i wskazówki
Być może najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, aby ułatwić dietę zróżnicowaną, jest plan posiłków. Aby odnieść sukces na tej diecie, musisz wiedzieć, co i kiedy jeść. Planowanie posiłków i przygotowywanie posiłków na cały tydzień może pomóc w przestrzeganiu zasad diety przy mniejszym wysiłku i wysiłku psychicznym.

Modyfikacje
Jeśli interesuje Cię dieta zdysocjowana, ale wydaje Ci się, że brzmi ona zbyt zagmatwana i restrykcyjna, możesz spróbować łagodniejszego wprowadzenia do łączenia pokarmów. Na przykład dieta dysocjacyjna mówi, że nie można łączyć węglowodanów i skrobi z owocami. Ale miska płatków owsianych z pokrojonymi w plasterki bananami i jagodami to obfity, zdrowy posiłek i nie ma nic złego w połączeniu tych potraw w pyszne śniadanie.

Zasadniczo możesz podzielić żywność na mniej restrykcyjne kategorie, na przykład „skrobie, owoce i zboża” oraz „białka, nabiał i warzywa”. Tylko dwie grupy do przemyślenia mogą sprawić, że dieta dysocjacyjna będzie mniej restrykcyjna i łatwiejsza do przestrzegania.

Plusy i minusy
Plusy
Koncentruje się na żywności bogatej w składniki odżywcze

Może pomóc ci jeść mniej

Cons
Mylące

Może być zbyt restrykcyjny

Plusy
Koncentruje się na pożywieniu bogatym w składniki odżywcze: Być może najlepszą rzeczą w diecie zdysocjowanej jest to, że uczy ludzi wybierania pełnowartościowych pokarmów bogatych w składniki odżywcze. W grupach żywności, które opracował dr Hay, nie ma zbyt wiele miejsca na żywność przetworzoną, ponieważ żywność przetworzona często ma wiele właściwości i profili makroskładników, które pasowałyby do więcej niż jednej grupy żywności.

Na przykład możesz pomyśleć o pudełku krakersów jako skrobi, ale krakersy często zawierają dużo tłuszczu, ponieważ są wytwarzane z olejów. Możesz pomyśleć, że baton białkowy pasuje do kategorii białek, ale wiele batonów białkowych zawiera węglowodany i dodane cukry.

Może pomóc ci jeść mniej: Koncepcja zwana „sytością specyficzną dla zmysłów” 2  mówi, że jedzenie staje się mniej apetyczne, gdy cały posiłek składa się z podobnych profili smakowych i konsystencji. Tak więc rozdzielenie jedzenia na oddzielne grupy dietetyczne może sprawić, że będziesz zadowolony z mniejszych porcji, pomagając w ten sposób jeść mniej i wspomagając utratę wagi.

Ponadto niektóre grupy żywności, w tym wszystkie grupy owoców i warzyw, mają dość niską gęstość kalorii. Oznacza to, że możesz jeść większe ilości jedzenia za mniej kalorii. Na przykład melon wart 100 kalorii wygląda jak o wiele więcej jedzenia niż 100 kalorii orzechów nerkowca.

Cons
Mylące: może trochę potrwać, zanim przyzwyczaisz się do diety zdysocjowanej - nauczenie się i zapamiętanie, które pokarmy można, a których nie można jeść z innymi pokarmami, jest dość kłopotliwe. To zamieszanie może spowodować, że niektórzy przytłoczeni dietetycy całkowicie porzucą dietę.

Może być zbyt restrykcyjne: zgodnie z ograniczonymi badaniami nad łączeniem pokarmów, naprawdę nie ma powodu, aby jeść posiłki w sposób dyktowany przez zróżnicowaną dietę. Ten rodzaj planu żywieniowego nie pozwala na słuchanie wewnętrznych sygnałów dotyczących głodu ani na praktykowanie uważnego lub intuicyjnego jedzenia.

Dla niektórych osób te trzy grupy żywności i ograniczone kombinacje mogą wydawać się zbyt restrykcyjne. Ograniczenia żywieniowe mogą prowadzić do poczucia winy i wstydu związanego z jedzeniem, a ostatecznie mogą prowadzić do zaburzeń odżywiania. Jeśli próbujesz diety zdyscyplinowanej i czujesz się ograniczony, najlepiej wypróbować inny plan zdrowego odżywiania.

Jak to się porównuje
Jeśli szukasz nowej diety do wypróbowania, prawdopodobnie chcesz wiedzieć, jak mają się do siebie wszystkie Twoje rozważane diety. W tej sekcji, aby dowiedzieć się, w jaki sposób zdysocjowanego dieta porównuje się do zaleceń dietetycznych federalnych USA, a także trzech innych popularnych diet: the diety makrobiotycznej The zasadowej diety i Suzanne Somers diety.

Zalecenia USDA
W federalne zalecenia żywieniowe obejmują grupy pięciu jedzenie: owoce, warzywa, zboża, nabiał i białka. Kluczowe zalecenia zawarte w federalnych wytycznych obejmują:

Różnorodne warzywa ze wszystkich podgrup - ciemnozielone, czerwone i pomarańczowe, rośliny strączkowe (fasola i groszek), skrobiowe i inne
Owoce, zwłaszcza całe owoce
Ziarna, z których co najmniej połowa to produkty pełnoziarniste
Nabiał beztłuszczowy lub niskotłuszczowy, w tym mleko, jogurt, ser i / lub wzbogacone napoje sojowe
Różnorodne produkty białkowe, w tym owoce morza, chude mięso i drób, jajka, rośliny strączkowe (fasola i groszek) oraz orzechy, nasiona i produkty sojowe
Obrazy olejne
Ograniczone tłuszcze nasycone, tłuszcze trans , dodatek cukrów i sodu
Zdysocjowane zalecenia dietetyczne są dość spójne z federalnymi wytycznymi, ponieważ dieta dysocjacyjna zachęca do pełnowartościowej żywności. Jednak zalecenia USDA zachęcają do spożywania zbilansowanych posiłków z pokarmami z wielu grup, podczas gdy dieta dysocjacyjna zachęca do unikania posiłków obejmujących wiele grup.
więcej informacji o dietach znajdziecie tutaj

WeronikaAś

Re: Co to jest dieta dysocjacyjna?

Post autor: WeronikaAś »

Jeżeli jesteście ze stolicy to polecam zapoznać się ofertą przygotowaną przez SportFoodBox którzy oferują taką opcję, jak Dieta pudełkowa Warszawa W ostatnim czasie są coraz popularniejsze i nie ma się co dziwić bo z nimi odchudzanie będzie naprawdę łatwiejsze. Tym bardziej, ze mają różne opcje diet na przykła Classic Fit, Wege Fit, czy także jedną z nowości SirtFoo Adele oraz Office Box, z dopasowaniem kalorii pod zapotrzebowanie :)

ODPOWIEDZ