Zdrowy sen

Zdrowy sen

Zdrowy sen jest najlepszym lekarstwem na bezsenność. Aby z niego w pełni korzystać wystarczy zadbać o kilka szczegółów. Warunkiem zdrowego i regularnego snu jest przestrzeganie kilku podstawowych zasad.
Powodem niewyspania bywa m.in. niewygodne łóżko. Materac powinien być odpowiedniej twardości, zresztą podobnie jak poduszka. Ponadto warto pamiętać, że łóżko służy do spania, a nie jedzenia, czytania, uczenia się czy oglądania telewizji. Musi kojarzyć się tylko ze snem. Przed położeniem się spać zawsze dobrze jest przewietrzyć sypialnię. Jednak należy uważać, aby nie nagrzać, ani nie wychłodzić nadmiernie pokoju. Można spróbować się też wyciszyć. Włączone w tle radio lub telewizor tylko rozprasza uwagę i utrudnia zasypianie. Z sypialni trzeba również usunąć zegar. Ciągłe spoglądanie na niego nie pomaga w zasypianiu , a wręcz odwrotnie – niepotrzebnie stresuje.
Wieczorem i tuż przed snem warto unikać silnego światła. Jest ono bowiem sygnałem, który steruje produkcją melatoniny w organizmie człowieka. Melatonina jest hormonem wytwarzanym w mózgu, odpowiedzialnym za koordynację zegara biologicznego. Jej wzrost we krwi powoduje senność. W momencie, gdy poziom melatoniny spada, człowiek się budzi. W ciągu dnia produkcja melatoniny jest znacznie niższa niż nocą. Z reguły mocno naświetlone są m.in. centra handlowe, dlatego też zakupy należy robić w ciągu dnia. Wieczorem można się natomiast wybrać na spacer. Za dnia dobrze jest natomiast unikać ciemnych pomieszczeń, gdyż wówczas rośnie produkcja melatoniny, co wywołuje nadmierną senność w ciągu dnia.
Ponadto na zdrowy sen dobrze wpływa regularność. Z tego powodu należy kłaść się spać i wstawać o stałych porach, a także nie robić drzemek w ciągu dnia. Najważniejszym elementem jest wstawanie o stałej godzinie. To jedyny sposób na utrzymanie rytmu biologicznego organizmu, w tym także wysokiej jakości snu.  Zasnąć pomaga również aktywność fizyczna. W ciągu dnia warto więc wybrać się na spacer, pojeździć na rowerze czy pobiegać. Wysiłek pomaga uwolnić zgromadzoną w organizmie energię oraz wyzbyć się trapiących głowę myśli. Przed samym snem nie należy natomiast pić kawy, mocnej herbaty, zawierającej kofeinę coli oraz innych napojów energetycznych. Niewskazany jest też alkohol oraz papierosy, gdyż działają pobudzająco. Kolację natomiast warto zjeść na około 3 godziny przed snem. Trawienie utrudnia zazwyczaj proces zasypiania. Niewskazane są również różnego rodzaju ziołowe nalewki, o zdrowy sen najlepiej jest zadbać w sposób całkowicie naturalny.

2 Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*